Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji ekologicznej przedszkolaków. Wdrożenie innowacyjnego programu wychowania przedszkolnego Tablit
Cele ogólne:
- umożliwienie dzieciom poznawania świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie, przeżywanie i dyskutowanie;
- zaciekawienie światem przyrody i nauki;
- stworzenie dzieciom autentycznego, bogatego w bodźce środowiska edukacyjnego, w którym będą mogły na miarę swoich możliwości i potrzeb urzeczywistniać swój potencjał i rozwijać uzdolnienia;
- przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w przyszłości z wymogami różnorodnych zadań i sytuacji, do stawiania celów i określania strategii ich osiągania, a także przezwyciężania trudności pojawiających się w toku zadania;
- budowanie pozytywnych doświadczeń ważnych dla rozwoju poczucia kompetencji oraz skuteczności działania.
Zadania:
- stwarzanie dziecku różnorodnych okazji do aktywnego uczenia się, do zdobywania i pogłębiania wiedzy oraz umiejętności;
- aktywne uczestnictwo dzieci w procesie zdobywania wiedzy, doświadczenia opartą na metodzie projektów;
- realizacja projektów wg dołączonych scenariuszy oraz praca przy tablicy interaktywnej w oparciu o interaktywne materiały
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych przez stosowanie techniki modelowania dialogów Questioning the Author (QtA) – stawianie dzieciom pytań otwartych, dyskusja nad problemem, wyrażanie opinii na temat zjawisk przyrodniczych prezentowanych na animacjach multimedialnych, wymiana poglądów, wyciąganie wniosków.
- Wykorzystanie w pracy z dziećmi multimedialnego urządzenia -dywanu magicznego – wspieranie wszystkich sfer obszarów rozwoju dziecka.
L.p. |
Sposoby i formy realizacji |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Termin |
Uwagi |
Doskonalenie nauczycieli
|
||||
1.
|
Wzbogacenie bazy przedszkolnej o pomoce dydaktyczne m.in. o tablicę interaktywną oraz dywan magiczny podnoszące atrakcyjność zajęć dotyczących świata przyrody. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok
|
|
2. |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie pedagogiczno-psychologicznych jak i informatycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
wrzesień |
|
3. | Współpraca nauczycieli z ekspertami, instytucjami, itp. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
4. | Wyposażenie kącików przyrody o nowe ciekawe eksponaty przyrodnicze; gromadzenie materiałów do wykorzystania podczas realizacji projektu m.in. aranżacji sali. |
Wszystkie nauczycielki |
W czasie realizowania projektu | |
5. | Bogacenie wiedzy nauczycieli na temat projektu: fakty-ciekawostki opinie. |
Wszystkie nauczycielki |
W czasie trwania projektu
|
|
6. | Wdrażanie wiedzy proekologicznej podczas działań dydaktyczno – wychowawczych: dostarczanie dzieciom wzorca osobowego promującego ekologiczny tryb życia (rekreacja, wyłączanie światła, oszczędzanie wody itp.) | Wszystkie nauczycielki | Cały rok | |
7. |
Udział w warsztatach przyrodniczych: – Nauczyciel bliski przyrodzie – podstawy edukacji w naturze (warsztat terenowy).
|
Chętne nauczycielki |
1.10.2022 |
|
1. |
Metody i formy pracy z dziećmi
|
|||
1. | Metoda projektów oraz innowacyjna w skali krajowej i europejskiej techniki modelowania dialogów w grupie Questioning the Author (QtA) |
Wszystkie nauczycielki |
W czasie trwania projektu
|
|
2. |
Metody aktywizujące, problemowe i twórcze („burza mózgu”, drama, gry dydaktyczne) |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok | |
3. | Metody czynne -metoda samodzielnych doświadczeń -metoda kierowania własną działalnością dziecka -metoda zadań stawianych dziecku |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
4. | Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa, |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
Realizacja projektów wg scenariusza (jeden projekt trwa 4 tygodnie) |
Wszystkie nauczycielki |
W wybranych miesiącach |
PROJEKT „DRZEWO” – październik
|
||||||
Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe – Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów – Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką – Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu – Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych – Przedszkolna wystawa – 3-4 latki „Jesienne drzewo” 5-6 latki -„ Naczynia z masy papierowej” |
||||||
Dzieci 3 letnie aktywności |
Dzieci 4 letnie aktywności |
Dzieci 5-6 letnie aktywności |
||||
Drzewo: – Dary drzewa: rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów, opowiadanie o wybranych elementach drzewa – Jak wygląda drzewo?: dyskusje o wyglądzie drzewa, wskazywanie elementów budowy drzewa – Co kryje się w pniu drzewa?: obserwowanie plastra drewna, opisywanie zaobserwowanego zjawiska – Skrzynia skarbów: klasyfikowanie poszczególne elementów drzewa, nazywanie elementów budowy drzewa – Zabawa badawcza – do czego służą korzenie?: prowadzenie obserwacji zerwanej roślinki; powiadanie o tym, do czego służą korzenie – Zniszczony las: oglądanie ilustracji zniszczonego lasu; tworzenie plakatu informacyjnego na temat zachowania wobec drzew
|
Las: – Poznajemy las: angażowanie wszystkich zmysłów; wykorzystanie lup oraz przyrządów badawczych (kartki, sznurki pisaki) – Ścieżka z kasztanów: poznanie kasztanów za pomocą dotyku (stopami). – Malujemy las: malowanie lasu na podstawie doświadczeń dzieci (wycieczki) – Kasztanowa orkiestra: tworzenie instrumentu wg pomysłu dzieci z wykorzystaniem różnego rodzaju pojemników – Co rośnie w lesie?: dopasowywanie roślin do ekosystemów i nazywanie znanych gatunków – Tworzenie grupowego zielnika: dopasowanie do liści nazwy drzew z których pochodzą, naklejanie liści na kartkę – Obrazki z darów jesieni: układanie obrazków wg wzoru, wykorzystując dostępne materiały |
Drewno: – Skąd się bierze papier?: nagrywanie pomysłów dzieci; sprawdzenie i porównanie wiedzy przed i po realizacji projektu – Zabawa kreatywna – dzikie zwierzę: zabawa z kawałkami gazet; tworzenie zwierzęcia i nadawanie mu nawy – Chrońmy las – wykonanie plakatu – Tworzenie Atlasu grzybów: zaznaczenie symbolem grzyby jadalne i trujące – Pojemniki na odpady: segregowanie śmieci, umieszczanie ich w odpowiednich pojemnikach – U stolarza. Kącik majsterkowicza: poznanie pracy stolarza oraz narzędzi, jakich używa; majsterkowanie (plastikowe narzędzia) – Produkcja papieru czerpanego: |
||||
PROJEKT „POWIETRZE” – listopad Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe – Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów – Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką – Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu – Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych – Przedszkolna wystawa – 3 „Kartki zapachowe” 4 latki „Dmuchane obrazy” 5-6 latki -„ Moja maszyna latająca”
|
||||||
Dzieci 3 letnie | Dzieci 4 letnie | Dzieci 5-6 letnie | ||||
Właściwości powietrza:
– Bąbelki (doświadczenie)- dmuchanie przez słomki do kubka z wodą – Jakie są balony?: klasyfikowanie balonów według różnych cech (wielkości, koloru, kształtu). – Powietrze w szklance wody (doświadczenie) – Jaki to zapach?:odgadywanie zapachów spożywczych z zawiązanymi oczami – Kiedy brak powietrza: doświadczenie ze słoikiem i świecą – Ile waży powietrze?: doświadczenie z balonem nadmuchanym i bez powietrza; – Kartki zapachowe: przyklejanie na kartkę wybranych elementów (zioła, cynamon, majeranek itd.); |
Wiatr:
– Wietrzny spacer: tworzenie karty obserwacji zjawisk atmosferycznych, zapisywanie obserwacji – Jaka dziś pogoda?: dokonywanie obserwacji zjawisk atmosferycznych; wykonanie rysunku na zegarze pogodowym; zaznaczanie typu pogody danego dnia – Co przepuszcza powietrze?(doświadczenie): dmuchanie wiatrem z suszarki na różne materiały – Skąd wieje wiatr?: rozpoznawanie i poprawnie nazywanie strony lewej lub prawej – Do czego służy wiatr?(doświadczenie): suszenie zwilżonej chusteczki z pomocą suszarki – Dlaczego wieje wiatr?: doświadczenie z papierową spiralą zawieszoną na sznurku – Dmuchane obrazy: dmuchanie na kroplę farby z pomocą słomki |
Latanie:
– Moja maszyna latająca: rozmowa na temat wiersza „Marzenia o lataniu”; z dostępnych materiałów konstruowanie własnej maszyny latającej – Przyglądamy się latawcom: określanie kolorów i kształtów, podobieństw i różnic – Ptasi detektyw: opisywanie swoich spostrzeżeń obserwowanych lecących ptaków; szukanie śladów ptaków (np. piór) – Nauka latania: wykonywanie ćwiczeń wg wskazówek nauczyciela np. biegnie z rozłożonymi ramionami – Konstruowanie samolotów i próby lotu: konstruowanie samolotu wg własnego pomysłu
|
||||
PROJEKT „WODA” – marzec Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe – Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów – Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką – Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu – Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych – Przedszkolna wystawa – 3 „Mokre na mokrym” 4 latki „Podniebne obrazy” 5-6 latki -„ Łódź podwodna”
|
||||||
Dzieci 3 letnie | Dzieci 4 letnie | Dzieci 5-6 letnie | ||||
Woda jest niezwykła:
– Woda wokół nas: wskazywanie miejsc, przedmiotów i czynności związane z wodą – Wydzieranie z papieru kształtu kropli wody: wydzieranie kropli wody wg pomysłu dzieci i naklejenie na papierowy parasol – Barwienie wody: obserwowanie sposobu mieszania się cieczy, nazywanie kolorów – Degustacja wody: próbowanie rożnych rodzajów wody – Rozpuszczanie w szklance wody: rozpoznawanie, które substancje rozpuszczają się w wodzie, a które – Rozlewnia wód smakowych: przygotowanie wody smakowej poprzez dodanie do niej różnych substancji – Tabliczki – właściwości wody: wykonanie tabliczek prezentujących
|
Woda wokół nas: – Wiersz Mokra zagadka: podanie kilka propozycji elementów związanych z wodą – Lody z figur geometrycznych: składanie loda ze wskazanych figur geometrycznych – Woda wokół nas: wskazywanie miejsc, przedmiotów, czynności związane z wodą – Ekosystem wodny: wykonanie roślin i zwierząt za pomocą wybranych materiałów; wymienianie elementów charakterystyczne dla wybranych ekosystemów wodnych – Badanie – topnienie lodu: przewiduje, co się stanie z kostkami lodu; porównywanie temperatury – Badanie – obserwowanie pary wodnej: opisywanie zaobserwowanego zjawiska, wyciąganie wniosków z obserwacji – Budowa deszczomierzy: porównywanie ze sobą wybranych pomiarów wody – określanie, kiedy napadało więcej deszczu, a kiedy mniej |
Woda w naszym życiu: – Woda w kranie – zabawa tropiąca: szukanie symboli ukrytych w sali, opowiadanie o wędrówce wody do kranu, układanie historyjki obrazkowej – Oszczędzanie wody: szeregowanie czynności według określonego kryterium; przedstawienie pomysłów na oszczędzanie wody – Zabawa konstrukcyjna – wodociągi: zabawa grupowa- tworzenie – Doświadczenie – oszczędzanie wody na co dzień: sprawdzenie, ile wody naleci do miski z niedokręconym kranie – Oszczędzaj wodę!: wyjaśnianie, w jaki sposób można oszczędzać wodę; projektowanie tabliczki informacyjnej – Podwodny krajobraz: na bazie odcisku własnej dłoni wykonanie ilustracji na zadany temat |
||||
PROJEKT „ZIEMIA” – kwiecień Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe – Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów – Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką – Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu – Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych – Przedszkolna wystawa – 3 latki Kwiaty z butelek PET”, 4 latki „Makieta mojego miasta” 5-6 latki -„ Kamienne stworki”
|
||||||
Dzieci 3 letnie aktywności |
Dzieci 4 letnie aktywności |
Dzieci 5-6 letnie aktywności |
||||
Odpady
– Tworzenie drogi produkowanych przez ludzi odpadów: (rysuje lub buduje) wybrane elementy drogi, jaką pokonują odpady – Wymyślanie nowych zastosowań: podawanie przykładów zastosowania – Tworzenie kącika segregacyjnego w sali: malowanie kartonów, naklejenie symboli – Co z tym zrobić? Poszukiwanie rozwiązań: przedstawienie pomysłów na naprawę lub zagospodarowanie wybranych odpadów – Ekologiczne zakupy: opisywanie różnic pomiędzy zakupami – Budowanie instrumentów muzycznych z rożnych odpadów |
Mój dom
– Moja miejscowość: rysowanie swojej miejscowości, zwracanie uwagi na miejsca charakterystyczne – Spacer – poznawanie zmysłami najbliższej okolicy: opisywanie usłyszanych dźwięków oraz zapachów – Poszukiwania Europy i Polski: praca z mapą – Pamiątki z Europy: wykonanie wybranej pracy wiążącej się z kulturą/tradycją europejskich państw – Wiersz Moje miejsce na Ziemi: poznanie symboli narodowych – Układanie środków transportu z figur geometrycznych wg własnego pomysłu – Mali architekci: tworzenie budynku z rożnego rodzaju przedmiotów (niestandardowych) – Drama – wyprawa przez dżunglę: odtwarzanie czynności pokazywanych przez nauczyciela; poprzez ruch nadawanie przebieg historii
|
Skały i minerały – Kamień kamieniowi nierówny: klasyfikowanie skał według własnego kryterium. – Historia magicznego kamienia: wymyślenie historii powstania kamienia i narysowanie jej na kartce – Mali badacze w ogródku: badanie warstw ziemi; dostrzeganie różnic pomiędzy poszczególnymi próbkami gleby – Fabryka skał: łączenie plasteliny ze żwirem i piaskiem – W poszukiwaniu skarbu: odnalezienie skarbu (ukryte-
|
||||
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W RAMACH PROJEKTU „TABLIT”
Wizyt gości, ekspertów, wycieczek, imprez
PROJEKT | 3 latki (do wyboru) | 4 latki (do wyboru) | 5-6 latki (do wyboru) | Działania wspólne |
DRZEWO (Październik) |
– wycieczka do lasu – wizyta leśnika lub dendrologa |
– wycieczka do parku lub lasu – wizyta eksperta –leśniczego |
– piknik w lesie – wizyta stolarza |
Dzień Drzewa 10 .10.2022
|
POWIETRZE(listopad) |
– wyjście do ogrodu – wizyta eksperta –meteorologa lub instalatora wentylacji lub klimatyzacji |
– wizyta eksperta –meteorologa lub muzyka z orkiestry dętej |
– wizyta eksperta –elektryka, – wycieczka do Spichlerza |
Dzień Czystego Powietrza 14.11.2022
|
WODA (marzec)
|
– wycieczka do sklepu spożywczego (asortyment wód do picia) – wizyta eksperta –hydrologa
|
– wizyta eksperta –synoptyka, hydrologa wędkarza, ratownika – wycieczka do stacji meteorologicznej |
– wycieczka do oczyszczalni ścieków – wizyta eksperta –hydraulika lub hydrologa |
Dzień Wody 22.03. 2023
|
ZIEMIA (kwiecień) |
– wycieczka do siedziby firmy świadczącej usługi w zakresie wywozu odpadów komunalnych – wizyta eksperta –pracownika służb komunalnych |
– wycieczka do biura turystycznego – wizyta eksperta –podróżnika lub przewodnika turystycznego (np. z PTTK, pilota wycieczek) |
– wizyta eksperta –osoby zajmującej się wyrobami z gliny lub geologa, – wycieczka do muzeum archeologicznego |
Dzień Ziemi 22.04.2023
|
Spodziewane efekty:
Dziecko:
– posiada bogatą wiedzę o świecie przyrody
– z radością i poznawczym zaangażowaniem odkrywa tajniki przyrody
– potrafi podejmować różnorodne aktywności badawcze (obserwowania, eksperymentowania, eksploracji, dokonywania pomiarów itp.)
– potrafi samodzielne odkrywać świat, poszukiwać rozwiązań, wnioskować
– podejmuje działania na tablicy multimedialnej oraz dywanie magicznym
– posiada umiejętność komunikowania się poprzez prowadzenie dyskusji, wyrażanie własnej opinii, własnych poglądów (dzieci starsze).
Sporządziły: Joanna Dobak, Sandra Gronowska, Natalia Kuszwara