„Jestem Europejczykiem- edukacja do zachowań normatywnych: dobro piękno i prawda.”

utworzone przez | wrz 25, 2022 | Uncategorized

 

Jestem Europejczykiem- edukacja  do zachowań normatywnych: dobro, piękno i prawda.

 

Podstawa prawna:

            Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 i 1078) – 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017r. poz. 356) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

 

Plan opracowany został w oparciu o:

  • podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Cele ogólne:

 Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:

  • Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  • Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

Cele szczegółowe:

 

  • Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku
  • Zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu
  • Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa
  • Kształtowanie u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci.
  • Rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
  • Nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .
  • Nabycie umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu codziennym.
  • Nabycie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia.
  • Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie
  • Nabycie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób
  • Dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka,
  • Nabywanie poczucia pewności siebie

 

 

L.p.

Sposoby i formy realizacji

Osoba odpowiedzialna

za realizację

Termin

Uwagi

 

Doskonalenie nauczycieli

 

1.      

 Wzbogacenie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć dotyczących edukacji normatywnej.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

 

2.      

Poszerzenie zbiorów bibliografii przedszkolnej o nowe pozycje literackie, albumy przedstawiające ciekawe miejsca i zabytki z różnych stron Europy.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

3.      

Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania – przygotowanie formy graficznej w salach.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

4.      

Wejście nauczycieli we współpracę z osobami i instytucjami, ośrodkami kultury itp.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

5.      

Gromadzenie literatury pokazującej moralność, prawdę, szlachetność, przyjaźń oraz poszanowanie pracy.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

6.      

Realizacja bajko terapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

7.      

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazanie informacji na posiedzeniu rady pedagogicznej w celu ustalenia działań i profilaktyki.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

 

Metody i formy pracy z dziećmi

 

 

WYCHOWANIE DO WRAŻLIWOŚCI NA PRAWDĘ I  CZYNIENIE DOBRA

 

1.      

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w grupie. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu w sali. Poinformowanie rodziców, na zebraniu organizacyjnym, o obowiązujących zasadach. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli.

Wszystkie

nauczycielki

Wrzesień

 

2.      

Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z dzieckiem nieobecnym przez dłuższy czas.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

3.      

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w stosunku do dorosłych oraz rówieśników podczas: powitania, pożegnania, posiłków, sytuacji wymagającej przeproszenia.

Wszystkie

nauczycielki

 

 

Cały rok

 

 

 

 

4.      

Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

5.      

Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych i prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

6.      

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Obcowanie ze sztuką jako źródłem piękna i doznać estetycznych.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

7.      

„Co to znaczy być szlachetnym?” – wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci.

Wszystkie

nauczycielki

Adekwatnie do terminu akcji charytatywnych

 

8.      

Udział w akcjach proekologicznych organizowanych w mieście- wdrażanie do dbania o otaczający świat.

Wszystkie

nauczycielki

Wg. harmonogramu wydarzeń

 

9.      

Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego.

„Przedszkolni Wolontariusze” – promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim:

·       „Żółty kwiat – symbol dobrego serca”-udział w akcji „Pola Nadziei” – sprzedaż żonkili na rzecz Hospicjum Św. Kamila w Gorzowie Wielkopolskim

·       Zbiórka nakrętek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.           

·       Udział w akcji „Szlachetna Paczka” – zbiórki rzeczy dla potrzebujących.

Wszystkie

nauczycielki

 

 

 

 

 

 

Sandra Wawer

Alicja Owczarska

 

? ?

 

? ?

Cały rok

 

10.   

„Miesiąc dobroci dla zwierząt”- zorganizowanie akcji na rzecz schroniska Azorki w Gorzowie Wielkopolskim- niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich.

Aleksandra Jedynak

Październik

 

11.   

„Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę” -dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie oraz zbiórka kasztanów dla zwierząt leśnych- uwrażliwienie na los zwierząt. Zajęcia edukacyjne, dotyczące pomocy zwierzętom w zimie.

Wszystkie

nauczycielki

 

Joanna Dobak

Sandra Wawer

( zbiorka)

Jesień/ Zima

 

12.   

Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności.

Wszystkie

nauczycielki

Grudzień

 

 

 

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI ŚWIADOMEGO PODEJMOWANIA DECYZJI

 

 

Rozwijanie umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności:

– nauka mycia i wycierania rąk

– nauka ubierania i zdejmowania butów

– nauka ubierania i zdejmowania bluzek, getrów, kurtki itd.

– nauka posługiwania się nożem i widelcem.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

Tworzenie sytuacji sprzyjających samodzielności:

– samodzielny dobór materiałów do wykonania zadania np. plastycznego

– praca z dziećmi metodą stacyjek zadaniowych np. na każdym stoliku inne zadanie – dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania, a ich wykonanie zaznaczyć na planszy.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

 

Ustalenie wspólnie z dziećmi zasad dyżurów, wyboru dyżurnego i jego obowiązków.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji poprzez zabawy i gry planszowe (gry polegające na wyborze drogi/ wyborze scenariusza). Zabawy słowne np „co byś zrobił, gdybyś…”. Wymyślanie alternatywnych zakończeń opowieści – elementy metody storyline.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

DZIAŁANIE NA RZECZ SZERSZEGO UDOSTĘPNIANIA KANONU EDUKACJI KLASYCZNEJ

 

 

ROZTROPNOŚĆ

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji.

·     Projektowanie przez przedszkolaków „Planu dnia w przedszkolu” – rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie.  

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

SPRAWIEDLIWOŚĆ

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji.

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

MĘSTWO

Organizowanie zabaw i aktywności  uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu.

Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa poprzez udział w akcjach:

· „Serce dla seniorów” – stworzenie prac plastycznych dla podopiecznych z Domu Pomocy Społecznej

· „Bohaterowie bez peleryny” – zajęcia z udziałem osób pracujących w placówkach pomocowych i służbach mundurowych (ratownik medyczny, lekarz, strażak, policjant itp.)

 

 

 

 

 

 

 

 

??

 

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

UMIARKOWANIE

Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu.

· „Skąd się biorą pieniądze” – zajęcia na temat wartości pieniądza i pracy

· „Pomyślmy zanim wyrzucimy” – zajęcia plastyczne oparte na idei recyklingu

· „Ten prezent zrobię sam/a” – własnoręczne wykonanie prezentu na „Dzień Babci i Dziadka”, „Dzień rodziny”

 

 

 

Wszystkie

nauczycielki

Cały rok

 

 

Udział w projekcie: „Mądre bajki z całego świata” https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Jak_Znalezc_Dobry_Moment_Na_Rozmowe_O_Uczuciach_I_Emocjach_Z_Dziecmi

Roztropność: „Jak skrzaty zaczęły ze sobą współpracować”

Sprawiedliwość: „Jak dwa kangury o mało jednego lasu nie zadeptały”

Męstwo: „Jak mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia

Umiarkowanie: „Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły”

A. Owczarska

Cały rok

 

 

WPROWADZENIE W DZIEDZICTWO CYWILIZACYJNE EUROPY

 

„Polska moja ojczyzna”- realizacja tematyki tygodniowej. Udział w akcji MEiN „Szkoła do hymnu”

 

-Obchody Święta Niepodległości –Akademia

Wszystkie nauczycielki

 

Alicja Owczarska

Joanna Dobak

Listopad 2022

 

 

„Jestem Europejczykiem” – cykliczne zajęcia raz w miesiącu nt. państw europejskich :

IX- Czechy

X- Niemcy     

XI- Francja

XII-  kraj skandynawski: Szwecja/ Norwegia/ Dania lub Finlandia

I- Wielka Brytania

II-Grecja

III- Włochy

IV- Hiszpania

Wszystkie nauczycielki

Wrzesień – kwiecień

 

 

Dzień Języka Ojczystego- realizacja zajęć edukacyjnych w grupach.

??

21 lutego

 

 

Przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty dziedzictwa europejskiego i przedstawienie jej dzieciom-podsumowanie.

Wszystkie nauczycielki

Maj

 

 

Dzień Europy- podsumowanie wiedzy zdobytej podczas zajęć cyklicznych. Turniej wiedzy o Europie.

Sandra Wawer

9 maja

Starszaki ( turniej)

 

Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl

Wszystkie nauczycielki

Cały rok

 

 

Tymczasowy kącik tematyczny – wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy ( zgodnie z zajęciami cyklicznymi).

Wszystkie nauczycielki

Cały rok

 

 

„Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami z wybranych państw europejskich.

Wszystkie nauczycielki

Cały rok

 

 

Udział w akcji „Serce za odwagę”- przygotowanie kartek świątecznych dla kombatantów.

Sandra Wawer

Grudzień

 

 

Spodziewane efekty:

 

  • nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego
  • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka
  • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
  • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość
  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych
  • Zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie,
  • Współdziałanie z organizacjami społecznymi
  • Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
  • Kształtowanie umiejętności działania zespołowego
  • poznanie życia ludności w krajach Europy,
  • kształtowanie poczucia przynależności do Europy,
  • budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi
  • zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec

 

Sporządziły Alicja Owczarska

Sandra Wawer