„Mali badacze przyrody – działamy, doświadczamy, przeżywamy.”. -Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji ekologicznej przedszkolaków. Wdrożenie innowacyjnego programu wychowania przedszkolnego Tablit

utworzone przez | wrz 25, 2022 | Uncategorized

 Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji ekologicznej przedszkolaków. Wdrożenie innowacyjnego programu wychowania przedszkolnego Tablit

 

Cele ogólne:

  • umożliwienie dzieciom poznawania świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie, przeżywanie i dyskutowanie;
  • zaciekawienie światem przyrody i nauki;
  • stworzenie dzieciom autentycznego, bogatego w bodźce środowiska edukacyjnego, w którym będą mogły na miarę swoich możliwości i potrzeb urzeczywistniać swój potencjał i rozwijać uzdolnienia;
  • przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w przyszłości z wymogami różnorodnych zadań i sytuacji, do stawiania celów i określania strategii ich osiągania, a także przezwyciężania trudności pojawiających się w toku zadania;
  • budowanie pozytywnych doświadczeń ważnych dla rozwoju poczucia kompetencji oraz skuteczności działania.

Zadania:

  • stwarzanie dziecku różnorodnych okazji do aktywnego uczenia się, do zdobywania i pogłębiania wiedzy oraz umiejętności;
  • aktywne uczestnictwo dzieci w procesie zdobywania wiedzy, doświadczenia opartą na metodzie projektów;
  • realizacja projektów wg dołączonych scenariuszy oraz praca przy tablicy interaktywnej w oparciu o interaktywne materiały
  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych przez stosowanie techniki modelowania dialogów Questioning the Author (QtA) –  stawianie dzieciom pytań otwartych, dyskusja nad problemem, wyrażanie opinii na temat zjawisk przyrodniczych prezentowanych na animacjach multimedialnych, wymiana poglądów, wyciąganie wniosków.
  • Wykorzystanie w pracy z dziećmi multimedialnego urządzenia -dywanu magicznego – wspieranie wszystkich sfer obszarów rozwoju dziecka.

 

L.p.

 

Sposoby i formy realizacji

Osoba odpowiedzialna

za realizację

 

Termin

 

Uwagi

 

Doskonalenie nauczycieli

 

     

 

1.

 

 

 Wzbogacenie bazy przedszkolnej o pomoce dydaktyczne m.in. o tablicę interaktywną oraz dywan magiczny podnoszące atrakcyjność zajęć dotyczących świata przyrody.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 

 

 

2.

Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie pedagogiczno-psychologicznych jak i informatycznych.

Wszystkie

nauczycielki

 

wrzesień

 
3. Współpraca nauczycieli z ekspertami, instytucjami,  itp.

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 
4. Wyposażenie kącików przyrody o nowe  ciekawe eksponaty przyrodnicze; gromadzenie materiałów do wykorzystania podczas realizacji projektu m.in. aranżacji sali.

Wszystkie

nauczycielki

W czasie realizowania projektu  
5. Bogacenie wiedzy nauczycieli na temat projektu: fakty-ciekawostki opinie.

Wszystkie

nauczycielki

W czasie trwania projektu

 

 
6. Wdrażanie wiedzy proekologicznej podczas działań dydaktyczno – wychowawczych: dostarczanie dzieciom wzorca osobowego promującego ekologiczny tryb życia (rekreacja, wyłączanie światła, oszczędzanie wody itp.) Wszystkie nauczycielki Cały rok  
7.

Udział w warsztatach przyrodniczych:

– Nauczyciel bliski przyrodzie – podstawy edukacji w naturze (warsztat terenowy).

 

 

 

 

Chętne nauczycielki

 

 

1.10.2022

 
1.

Metody i formy pracy z dziećmi

 

     
1. Metoda projektów oraz innowacyjna w
skali krajowej i europejskiej techniki modelowania dialogów w grupie Questioning the Author (QtA)

Wszystkie

nauczycielki

W czasie trwania projektu

 

 
2.

Metody aktywizujące, problemowe i twórcze

(„burza mózgu”, drama, gry dydaktyczne)

Wszystkie

nauczycielki

            Cały rok  
3. Metody czynne
-metoda samodzielnych doświadczeń
-metoda kierowania własną działalnością dziecka
-metoda zadań stawianych dziecku

 

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 
4. Metody słownerozmowy, opowiadania, zagadki,
objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się, metody żywego słowa,

 

Wszystkie

nauczycielki

 

Cały rok

 
 

 

Realizacja projektów wg scenariusza (jeden projekt trwa 4 tygodnie)

Wszystkie

nauczycielki

W wybranych miesiącach  

 

 

PROJEKT „DRZEWO” – październik

 

Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe

– Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów

– Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką

– Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu

– Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych

– Przedszkolna wystawa – 3-4 latki „Jesienne drzewo” 5-6 latki -„ Naczynia z masy papierowej”

Dzieci 3 letnie

aktywności

Dzieci 4 letnie

aktywności

Dzieci 5-6 letnie

aktywności

Drzewo:

– Dary drzewa: rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów, opowiadanie o wybranych elementach drzewa

Jak wygląda drzewo?: dyskusje o wyglądzie drzewa, wskazywanie elementów budowy drzewa

Co kryje się w pniu drzewa?: obserwowanie plastra drewna, opisywanie zaobserwowanego zjawiska

Skrzynia skarbów: klasyfikowanie poszczególne elementów drzewa, nazywanie elementów budowy drzewa

– Zabawa badawcza – do czego służą korzenie?: prowadzenie obserwacji zerwanej roślinki; powiadanie o tym, do czego służą korzenie

Zniszczony las: oglądanie ilustracji zniszczonego lasu; tworzenie plakatu informacyjnego na temat zachowania wobec drzew

 

 

 

Las:

Poznajemy las: angażowanie wszystkich zmysłów; wykorzystanie lup oraz przyrządów badawczych (kartki, sznurki pisaki)
Dary lasu – suszenie liści: propozycje dzieci

– Ścieżka z kasztanów: poznanie kasztanów za pomocą dotyku (stopami).

Malujemy las: malowanie lasu na podstawie doświadczeń dzieci (wycieczki)

Kasztanowa orkiestra: tworzenie instrumentu wg pomysłu dzieci z wykorzystaniem różnego rodzaju pojemników

Co rośnie w lesie?: dopasowywanie roślin do

ekosystemów i nazywanie znanych gatunków

– Tworzenie grupowego zielnika: dopasowanie do liści nazwy drzew z których pochodzą, naklejanie liści na kartkę

Obrazki z darów jesieni: układanie obrazków wg wzoru, wykorzystując dostępne materiały

Drewno:

Skąd się bierze papier?: nagrywanie pomysłów dzieci; sprawdzenie i porównanie wiedzy przed i po realizacji projektu

Zabawa kreatywna – dzikie zwierzę: zabawa z kawałkami gazet; tworzenie zwierzęcia i nadawanie mu nawy

Chrońmy las – wykonanie plakatu

Tworzenie Atlasu grzybów: zaznaczenie symbolem grzyby jadalne i trujące

– Pojemniki na odpady: segregowanie śmieci, umieszczanie ich w odpowiednich pojemnikach

U stolarza. Kącik majsterkowicza: poznanie pracy stolarza oraz narzędzi, jakich używa; majsterkowanie (plastikowe narzędzia)

– Produkcja papieru czerpanego:

 PROJEKT „POWIETRZE” – listopad

Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe

– Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów

– Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką

– Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu

– Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych

– Przedszkolna wystawa – 3 „Kartki zapachowe” 4 latki „Dmuchane obrazy” 5-6 latki -„ Moja maszyna latająca”

 

Dzieci 3 letnie Dzieci 4 letnie Dzieci 5-6 letnie

Właściwości powietrza:

 

Bąbelki (doświadczenie)- dmuchanie przez słomki do kubka z wodą

Jakie są balony?: klasyfikowanie balonów według różnych cech (wielkości, koloru, kształtu).

Powietrze w szklance wody (doświadczenie)

Jaki to zapach?:odgadywanie zapachów spożywczych z zawiązanymi oczami

Kiedy brak powietrza: doświadczenie ze słoikiem i świecą

Ile waży powietrze?: doświadczenie z balonem nadmuchanym i bez powietrza;

–  Kartki zapachowe: przyklejanie na kartkę wybranych elementów (zioła, cynamon, majeranek itd.);

Wiatr:

 

– Wietrzny spacer: tworzenie karty obserwacji zjawisk atmosferycznych, zapisywanie obserwacji

Jaka dziś pogoda?: dokonywanie obserwacji zjawisk atmosferycznych; wykonanie rysunku na zegarze pogodowym; zaznaczanie typu pogody danego dnia

Co przepuszcza powietrze?(doświadczenie):  dmuchanie wiatrem z suszarki na różne materiały

Skąd wieje wiatr?: rozpoznawanie i poprawnie nazywanie strony lewej lub prawej

Do czego służy wiatr?(doświadczenie): suszenie zwilżonej chusteczki z pomocą suszarki

– Dlaczego wieje wiatr?: doświadczenie z papierową spiralą zawieszoną na sznurku

Dmuchane obrazy: dmuchanie na kroplę farby z pomocą słomki

Latanie:

 

Moja maszyna latająca: rozmowa na temat wiersza „Marzenia o lataniu”; z  dostępnych materiałów konstruowanie własnej maszyny latającej

Przyglądamy się latawcom: określanie kolorów i kształtów, podobieństw i różnic
– Projektowanie latawców: rysowanie/malowanie projektu własnego latawca

Ptasi detektyw: opisywanie swoich spostrzeżeń obserwowanych lecących ptaków; szukanie śladów ptaków (np. piór)

Nauka latania: wykonywanie ćwiczeń wg wskazówek nauczyciela np. biegnie z rozłożonymi ramionami

– Konstruowanie samolotów i próby lotu: konstruowanie samolotu wg własnego pomysłu

 

 PROJEKT „WODA” – marzec

Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe

– Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów

– Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką

– Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu

– Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych

– Przedszkolna wystawa – 3 „Mokre na mokrym” 4 latki „Podniebne obrazy” 5-6 latki -„ Łódź podwodna”

 

Dzieci 3 letnie Dzieci 4 letnie Dzieci 5-6 letnie

Woda jest niezwykła:

 

– Woda wokół nas: wskazywanie miejsc, przedmiotów i czynności związane z wodą

Wydzieranie z papieru kształtu kropli wody: wydzieranie kropli wody wg pomysłu dzieci i naklejenie na papierowy parasol

– Barwienie wody: obserwowanie sposobu mieszania się cieczy, nazywanie kolorów

– Degustacja wody: próbowanie rożnych rodzajów wody

Rozpuszczanie w szklance wody: rozpoznawanie, które substancje rozpuszczają się w wodzie, a które
nie

– Rozlewnia wód smakowych: przygotowanie wody smakowej poprzez dodanie do niej różnych substancji

– Tabliczki – właściwości wody: wykonanie tabliczek prezentujących
symbolicznie właściwości wody

 

Woda wokół nas:

– Wiersz Mokra zagadka: podanie kilka propozycji elementów związanych z wodą

Lody z figur geometrycznych: składanie loda ze wskazanych figur geometrycznych

– Woda wokół nas: wskazywanie miejsc, przedmiotów, czynności związane z wodą

Ekosystem wodny: wykonanie roślin i zwierząt za pomocą wybranych materiałów; wymienianie elementów charakterystyczne dla wybranych ekosystemów wodnych

Badanie – topnienie lodu: przewiduje, co się stanie z kostkami lodu; porównywanie temperatury

Badanie – obserwowanie pary wodnej: opisywanie zaobserwowanego zjawiska, wyciąganie wniosków z obserwacji

Budowa deszczomierzy: porównywanie ze sobą wybranych  pomiarów wody – określanie, kiedy napadało więcej deszczu, a kiedy mniej

Woda w naszym życiu:

Woda w kranie – zabawa tropiąca: szukanie symboli ukrytych w sali, opowiadanie o wędrówce wody do kranu, układanie historyjki obrazkowej

Oszczędzanie wody: szeregowanie czynności według określonego kryterium; przedstawienie pomysłów na oszczędzanie wody

– Zabawa konstrukcyjna – wodociągi:

zabawa grupowa- tworzenie
konstrukcji z plastikowych butelek

– Doświadczenie – oszczędzanie wody na co dzień: sprawdzenie, ile wody naleci do miski z niedokręconym kranie

– Oszczędzaj wodę!: wyjaśnianie, w jaki sposób można oszczędzać wodę; projektowanie tabliczki informacyjnej

Podwodny krajobraz: na bazie odcisku własnej dłoni wykonanie ilustracji na zadany temat

PROJEKT „ZIEMIA” – kwiecień

 Wszystkie grupy- elementy obowiązkowe

– Aranżacja sali oraz tworzenie Centrum Badawczego: gromadzenie materiałów

– Beczka słów: bogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy związane z tematyką

– Siatka pytań: tworzenie siatki, zbieranie informacji od dzieci, co ich ciekawi na temat realizowanego projektu

– Zajęcia na tablicy multimedialnej przy użyciu materiałów edukacyjnych

– Przedszkolna wystawa – 3 latki Kwiaty z butelek PET”,  4 latki „Makieta mojego miasta” 5-6 latki -„ Kamienne stworki”

 

Dzieci 3 letnie

aktywności

Dzieci 4 letnie

aktywności

Dzieci 5-6 letnie

aktywności

Odpady

 

– Tworzenie drogi produkowanych przez ludzi odpadów: (rysuje lub buduje) wybrane elementy drogi, jaką pokonują odpady

– Wymyślanie nowych zastosowań: podawanie przykładów zastosowania
odpadów

Tworzenie kącika segregacyjnego w sali: malowanie kartonów, naklejenie symboli

Co z tym zrobić? Poszukiwanie rozwiązań: przedstawienie pomysłów na naprawę lub zagospodarowanie wybranych odpadów
Ile śmieci zmieści się w koszu?: przygotowanie odpadów do wyrzucenia, np. zgniatanie butelki, kartonu

– Ekologiczne zakupy: opisywanie różnic pomiędzy zakupami

Budowanie instrumentów muzycznych z rożnych odpadów

Mój dom

 

Moja miejscowość: rysowanie swojej miejscowości, zwracanie uwagi na miejsca charakterystyczne

Spacer – poznawanie zmysłami najbliższej okolicy: opisywanie usłyszanych dźwięków oraz zapachów

Poszukiwania Europy i Polski: praca z mapą

Pamiątki z Europy: wykonanie wybranej pracy wiążącej się z kulturą/tradycją europejskich państw

Wiersz Moje miejsce na Ziemi: poznanie symboli narodowych

Układanie środków transportu z figur geometrycznych wg własnego pomysłu

– Mali architekci: tworzenie budynku z rożnego rodzaju przedmiotów (niestandardowych)

Drama – wyprawa przez dżunglę: odtwarzanie  czynności pokazywanych przez nauczyciela; poprzez ruch nadawanie przebieg historii

 

Skały i minerały

Kamień kamieniowi nierówny: klasyfikowanie skał według własnego kryterium.

– Historia magicznego kamienia: wymyślenie historii powstania kamienia i narysowanie jej na kartce
Poszukiwacze okazów: szukanie skał w pobliskiej okolicy, opisywanie charakterystycznych cech

– Mali badacze w ogródku: badanie warstw ziemi; dostrzeganie różnic pomiędzy poszczególnymi próbkami gleby

– Fabryka skał: łączenie plasteliny ze żwirem i piaskiem

–  W poszukiwaniu skarbu: odnalezienie skarbu (ukryte-
go wcześniej przez nauczyciela) w
ogrodzie poprzez kierowanie się wskazówkami wykonanymi z kamieni

 

 HARMONOGRAM DZIAŁAŃ W RAMACH PROJEKTU „TABLIT”

Wizyt gości, ekspertów, wycieczek, imprez

                PROJEKT 3 latki (do wyboru) 4 latki (do wyboru) 5-6 latki (do wyboru) Działania wspólne

DRZEWO

(Październik)

– wycieczka do lasu

– wizyta leśnika lub dendrologa

– wycieczka do parku lub lasu

–  wizyta eksperta –leśniczego

– piknik w lesie

– wizyta stolarza

Dzień Drzewa

10 .10.2022

 

 

POWIETRZE(listopad)

– wyjście do ogrodu

– wizyta eksperta –meteorologa lub instalatora wentylacji lub klimatyzacji

– wizyta eksperta –meteorologa lub muzyka z orkiestry dętej

– wizyta eksperta –elektryka,

– wycieczka do Spichlerza

Dzień Czystego Powietrza 14.11.2022

 

WODA

(marzec)

 

– wycieczka do sklepu spożywczego (asortyment wód do picia)

– wizyta eksperta –hydrologa

 

– wizyta eksperta –synoptyka, hydrologa wędkarza, ratownika

– wycieczka do stacji meteorologicznej

– wycieczka do oczyszczalni ścieków

– wizyta eksperta –hydraulika lub hydrologa

Dzień Wody

22.03. 2023

 

ZIEMIA

(kwiecień)

– wycieczka do siedziby firmy świadczącej usługi w zakresie wywozu odpadów komunalnych

– wizyta eksperta –pracownika służb komunalnych

– wycieczka do biura turystycznego

– wizyta eksperta –podróżnika lub przewodnika turystycznego (np. z PTTK, pilota wycieczek)

– wizyta eksperta –osoby zajmującej się wyrobami z gliny lub geologa,

– wycieczka do muzeum archeologicznego

Dzień Ziemi

22.04.2023

 

 

 

 

 Spodziewane efekty:

Dziecko:

posiada bogatą wiedzę o świecie przyrody

– z radością i poznawczym zaangażowaniem odkrywa tajniki przyrody

– potrafi podejmować różnorodne aktywności badawcze (obserwowania, eksperymentowania, eksploracji, dokonywania pomiarów itp.)

– potrafi samodzielne  odkrywać świat, poszukiwać rozwiązań, wnioskować

– podejmuje działania na tablicy multimedialnej oraz dywanie magicznym

– posiada umiejętność komunikowania się poprzez prowadzenie dyskusji, wyrażanie własnej opinii, własnych poglądów (dzieci starsze).

Sporządziły: Joanna Dobak, Sandra Gronowska, Natalia Kuszwara