Jestem Europejczykiem- edukacja do zachowań normatywnych: dobro, piękno i prawda.
Podstawa prawna:
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 i 1078) – 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017r. poz. 356) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Plan opracowany został w oparciu o:
- podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
Cele ogólne:
Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku
- Zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu
- Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa
- Kształtowanie u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci.
- Rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
- Nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .
- Nabycie umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu codziennym.
- Nabycie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia.
- Nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie
- Nabycie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób
- Dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka,
- Nabywanie poczucia pewności siebie
L.p. |
Sposoby i formy realizacji |
Osoba odpowiedzialna za realizację |
Termin |
Uwagi |
||||
Doskonalenie nauczycieli
|
||||||||
1. |
Wzbogacenie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć dotyczących edukacji normatywnej. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok
|
|
||||
2. |
Poszerzenie zbiorów bibliografii przedszkolnej o nowe pozycje literackie, albumy przedstawiające ciekawe miejsca i zabytki z różnych stron Europy. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
3. |
Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania – przygotowanie formy graficznej w salach. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
4. |
Wejście nauczycieli we współpracę z osobami i instytucjami, ośrodkami kultury itp. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
5. |
Gromadzenie literatury pokazującej moralność, prawdę, szlachetność, przyjaźń oraz poszanowanie pracy. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
6. |
Realizacja bajko terapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
7. |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazanie informacji na posiedzeniu rady pedagogicznej w celu ustalenia działań i profilaktyki. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
Metody i formy pracy z dziećmi
|
||||||||
WYCHOWANIE DO WRAŻLIWOŚCI NA PRAWDĘ I CZYNIENIE DOBRA
|
||||||||
1. |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w grupie. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu w sali. Poinformowanie rodziców, na zebraniu organizacyjnym, o obowiązujących zasadach. Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. |
Wszystkie nauczycielki |
Wrzesień |
|
||||
2. |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z dzieckiem nieobecnym przez dłuższy czas. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok
|
|
||||
3. |
Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w stosunku do dorosłych oraz rówieśników podczas: powitania, pożegnania, posiłków, sytuacji wymagającej przeproszenia. |
Wszystkie nauczycielki
|
Cały rok
|
|
||||
4. |
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Wszystkie nauczycielki
|
Cały rok |
|
||||
5. |
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych i prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
6. |
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Obcowanie ze sztuką jako źródłem piękna i doznać estetycznych. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
7. |
„Co to znaczy być szlachetnym?” – wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci. |
Wszystkie nauczycielki |
Adekwatnie do terminu akcji charytatywnych |
|
||||
8. |
Udział w akcjach proekologicznych organizowanych w mieście- wdrażanie do dbania o otaczający świat. |
Wszystkie nauczycielki |
Wg. harmonogramu wydarzeń |
|
||||
9. |
Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego. „Przedszkolni Wolontariusze” – promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim: · „Żółty kwiat – symbol dobrego serca”-udział w akcji „Pola Nadziei” – sprzedaż żonkili na rzecz Hospicjum Św. Kamila w Gorzowie Wielkopolskim · Zbiórka nakrętek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny. · Udział w akcji „Szlachetna Paczka” – zbiórki rzeczy dla potrzebujących. |
Wszystkie nauczycielki
Sandra Wawer Alicja Owczarska
? ?
? ? |
Cały rok |
|
||||
10. |
„Miesiąc dobroci dla zwierząt”- zorganizowanie akcji na rzecz schroniska Azorki w Gorzowie Wielkopolskim- niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. |
Aleksandra Jedynak |
Październik |
|
||||
11. |
„Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę” -dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie oraz zbiórka kasztanów dla zwierząt leśnych- uwrażliwienie na los zwierząt. Zajęcia edukacyjne, dotyczące pomocy zwierzętom w zimie. |
Wszystkie nauczycielki
Joanna Dobak Sandra Wawer ( zbiorka) |
Jesień/ Zima |
|
||||
12. |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności. |
Wszystkie nauczycielki |
Grudzień |
|
||||
|
KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI ŚWIADOMEGO PODEJMOWANIA DECYZJI
|
|||||||
|
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności: – nauka mycia i wycierania rąk – nauka ubierania i zdejmowania butów – nauka ubierania i zdejmowania bluzek, getrów, kurtki itd. – nauka posługiwania się nożem i widelcem. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
Tworzenie sytuacji sprzyjających samodzielności: – samodzielny dobór materiałów do wykonania zadania np. plastycznego – praca z dziećmi metodą stacyjek zadaniowych np. na każdym stoliku inne zadanie – dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania, a ich wykonanie zaznaczyć na planszy. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
Ustalenie wspólnie z dziećmi zasad dyżurów, wyboru dyżurnego i jego obowiązków. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji poprzez zabawy i gry planszowe (gry polegające na wyborze drogi/ wyborze scenariusza). Zabawy słowne np „co byś zrobił, gdybyś…”. Wymyślanie alternatywnych zakończeń opowieści – elementy metody storyline. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
DZIAŁANIE NA RZECZ SZERSZEGO UDOSTĘPNIANIA KANONU EDUKACJI KLASYCZNEJ
|
|||||||
|
ROZTROPNOŚĆ Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji. · Projektowanie przez przedszkolaków „Planu dnia w przedszkolu” – rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
SPRAWIEDLIWOŚĆ Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
MĘSTWO Organizowanie zabaw i aktywności uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu. Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa poprzez udział w akcjach: · „Serce dla seniorów” – stworzenie prac plastycznych dla podopiecznych z Domu Pomocy Społecznej · „Bohaterowie bez peleryny” – zajęcia z udziałem osób pracujących w placówkach pomocowych i służbach mundurowych (ratownik medyczny, lekarz, strażak, policjant itp.) |
??
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
UMIARKOWANIE Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu. · „Skąd się biorą pieniądze” – zajęcia na temat wartości pieniądza i pracy · „Pomyślmy zanim wyrzucimy” – zajęcia plastyczne oparte na idei recyklingu · „Ten prezent zrobię sam/a” – własnoręczne wykonanie prezentu na „Dzień Babci i Dziadka”, „Dzień rodziny” |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
Udział w projekcie: „Mądre bajki z całego świata” https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Jak_Znalezc_Dobry_Moment_Na_Rozmowe_O_Uczuciach_I_Emocjach_Z_Dziecmi Roztropność: „Jak skrzaty zaczęły ze sobą współpracować” Sprawiedliwość: „Jak dwa kangury o mało jednego lasu nie zadeptały” Męstwo: „Jak mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia„ Umiarkowanie: „Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły” |
A. Owczarska |
Cały rok |
|
||||
|
WPROWADZENIE W DZIEDZICTWO CYWILIZACYJNE EUROPY |
|||||||
|
„Polska moja ojczyzna”- realizacja tematyki tygodniowej. Udział w akcji MEiN „Szkoła do hymnu”
-Obchody Święta Niepodległości –Akademia |
Wszystkie nauczycielki
Alicja Owczarska Joanna Dobak |
Listopad 2022 |
|
||||
|
„Jestem Europejczykiem” – cykliczne zajęcia raz w miesiącu nt. państw europejskich : IX- Czechy X- Niemcy XI- Francja XII- kraj skandynawski: Szwecja/ Norwegia/ Dania lub Finlandia I- Wielka Brytania II-Grecja III- Włochy IV- Hiszpania |
Wszystkie nauczycielki |
Wrzesień – kwiecień |
|
||||
|
Dzień Języka Ojczystego- realizacja zajęć edukacyjnych w grupach. |
?? |
21 lutego |
|
||||
|
Przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty dziedzictwa europejskiego i przedstawienie jej dzieciom-podsumowanie. |
Wszystkie nauczycielki |
Maj |
|
||||
|
Dzień Europy- podsumowanie wiedzy zdobytej podczas zajęć cyklicznych. Turniej wiedzy o Europie. |
Sandra Wawer |
9 maja |
Starszaki ( turniej) |
||||
|
Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
Tymczasowy kącik tematyczny – wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy ( zgodnie z zajęciami cyklicznymi). |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
„Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami z wybranych państw europejskich. |
Wszystkie nauczycielki |
Cały rok |
|
||||
|
Udział w akcji „Serce za odwagę”- przygotowanie kartek świątecznych dla kombatantów. |
Sandra Wawer |
Grudzień |
|
||||
Spodziewane efekty:
- nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego
- rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka
- nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
- nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych
- Zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie,
- Współdziałanie z organizacjami społecznymi
- Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
- Kształtowanie umiejętności działania zespołowego
- poznanie życia ludności w krajach Europy,
- kształtowanie poczucia przynależności do Europy,
- budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi
- zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec
Sporządziły Alicja Owczarska
Sandra Wawer